Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Tandborstning och klickerträning

Av HundStyrkan - 13 juli 2014 23:06

Terry tillhör en av de raser som ofta får problem med tänderna. Ägarna är pålästa och började redan första dagen de fick hem honom att borsta tänderna.
Så vi har en mysstund varje dag då Terry får sina tänder borstade. Det går bra han uppskattar tandkrämen och då blir hela proceduren mycket trevligare. Det är viktigt att borsta varje dag, om man bara gör det någon gång i veckan, kan man lika gärna låta bli.

Idag började jag presentera klickern för Terry. Mycket trevligt, ett ljud=godis :)
Terry var helt med på det och höll sig intresserat till mig.
Jag vill använda klickern bl.a till att lära honom "plats i korgen" och då shejpa honom dit. Shejping innebär att man förstärker (belönar) varje litet steg mot det slutgiltiga målet. Jag ska alltså få honom att lägga sig i korgen enbart genom att belöna honom dit. Jag kommer vara helt tyst och lägga på kommandot först när han kan gå och lägga sig i korgen utan tvekan.
Denna träningsform är ofta väldigt uppskattad av hundarna, de måste tänka själva och får en rolig utmaning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HundStyrkan - 19 september 2014 14:20

Usch vad tiden går fort, idag ska Terry hem. Jag kommer sakna honom så galet mycket. Vi har hunnit träna massor och framstegen är helt fantastiska. Han är så lättlärd och stabil. Han har bla lärt sig - Plats i korgen bättre än innan. Han lyssna...

Av HundStyrkan - 15 september 2014 07:38


Nu är det mycket som händer i Terry. Hormonerna sprutar och han har mycket att stå i. Kolla kissfläckar, revirmarkera och han vågar ta sig längre ifrån mig än tidigare. Eftersom vi la en stabil grund så är det inga problem med Terry. Han lyssnar och...

Av HundStyrkan - 8 september 2014 15:00

Jag är jätte glad att få fortsätta Terrys träning. Han har hunnit bli 6 mån och det innebär nya utmaningar. Han är inte så "trotsig" som man kan förvänta sig, men vissa saker vill ägarna ha lite extra hjälp med. Att han inte ska hoppa på människor,...

Av HundStyrkan - 18 augusti 2014 07:39

Och Terry har gjort stora framsteg. Han har utvecklats på många plan, gått från valp till unghund och på resan fått med sig: - följsamhet i koppel. Han följer den som håller i kopplet och blir således en balanserad flockmedlem istället för en ledarf...

Av HundStyrkan - 14 augusti 2014 22:09


Vi har tränat intensivt denna vecka. Förbudsövningar med bollar av alla dess slag. Terry har ett stort intresse för saker som rör sig. Även barnens radiostyrda bilar har fått vara med som störning. Impulskontrollen har blivit mycket bättre under v...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards