Direktlänk till inlägg 22 juli 2014

Vi tränar vidare

Av HundStyrkan - 22 juli 2014 21:26

Varje dag är fylld av korta aktiviteter. Det är viktigt att avsluta övningar när det går bra och inte falla för frestelsen att fortsätta för att det är så kul när det går bra. Då kan hunden lätt tröttna och det vill vi ju inte.

Stadgan i sitt och ligg börjar han lära sig nu. Har jag sagt sitt, så sitter han kvar och klarar det ganska långa stunder. Jag har nog som längst låtit honom sitta 30sekunder innan jag går tillbaka och belönar. Han reser sig inte utan sitter kvar så att jag kan lämna honom igen. Totalt har han nog suttit 3 minuter. Jätte bra på så kort tid som vi tränat.

Inkallningar går väldigt bra. Han kan vara mitt i en hönsflock och när jag ropar på honom så kommer han som ett skott :)

Idag började vi träna på "tack tack" eller "loss" som man oftast säger.
Han har en grym kamplust - så kul!

Jag har bara påbörjat det så han släpper inte på kommandot, eller jag har inte prövat än. Väntar tills det känns som att polletten verkligen trillat ner. Men när jag fått honom att släppa så är det viktigt att han respekterar att föremålet är mitt och inte kastar sig över det direkt igen. Han får lugnt vänta tills jag säger "varsågod" och detta förstod han direkt. En gång sa jag till honom sen förstod han - smart hund!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HundStyrkan - 19 september 2014 14:20

Usch vad tiden går fort, idag ska Terry hem. Jag kommer sakna honom så galet mycket. Vi har hunnit träna massor och framstegen är helt fantastiska. Han är så lättlärd och stabil. Han har bla lärt sig - Plats i korgen bättre än innan. Han lyssna...

Av HundStyrkan - 15 september 2014 07:38


Nu är det mycket som händer i Terry. Hormonerna sprutar och han har mycket att stå i. Kolla kissfläckar, revirmarkera och han vågar ta sig längre ifrån mig än tidigare. Eftersom vi la en stabil grund så är det inga problem med Terry. Han lyssnar och...

Av HundStyrkan - 8 september 2014 15:00

Jag är jätte glad att få fortsätta Terrys träning. Han har hunnit bli 6 mån och det innebär nya utmaningar. Han är inte så "trotsig" som man kan förvänta sig, men vissa saker vill ägarna ha lite extra hjälp med. Att han inte ska hoppa på människor,...

Av HundStyrkan - 18 augusti 2014 07:39

Och Terry har gjort stora framsteg. Han har utvecklats på många plan, gått från valp till unghund och på resan fått med sig: - följsamhet i koppel. Han följer den som håller i kopplet och blir således en balanserad flockmedlem istället för en ledarf...

Av HundStyrkan - 14 augusti 2014 22:09


Vi har tränat intensivt denna vecka. Förbudsövningar med bollar av alla dess slag. Terry har ett stort intresse för saker som rör sig. Även barnens radiostyrda bilar har fått vara med som störning. Impulskontrollen har blivit mycket bättre under v...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards