Direktlänk till inlägg 14 augusti 2014

Fotbollsträning

Av HundStyrkan - 14 augusti 2014 22:09

Vi har tränat intensivt denna vecka. Förbudsövningar med bollar av alla dess slag.
Terry har ett stort intresse för saker som rör sig. Även barnens radiostyrda bilar har fått vara med som störning.
Impulskontrollen har blivit mycket bättre under veckan, men ibland glömmer han bort sig. Jag kallar då in honom, säger "Tjjjjj" eller "nej" och han bryter direkt och kommer till mig.
Jag ser det inte längre som ett problem, han är oerhört lyhörd för att vara 5 mån.
Det händer mycket i hans kropp nu, hormoner som sprutar och intresset för dofter är stort. Ägarna kommer att kastrera honom vid 6mån vilket bara är positivt. Terry slipper bli påverkad av löptikar och behöver inte stå ut med testosteronpåslag.

Bild från fotbollsträning. Vi var med på sonens fotbollsträning igår, det var verkligen eldprovet och Terry skötte det väldigt bra. I början fick jag säga till honom några gånger och sen kunde han vara lugn bredvid planen.

Idag träffade vi en kompis med sin 8 månaders Yatzy. De fick inte hälsa till en början. Båda var tvungna att vara lugna innan de fick umgås. Det har Terry inga problem med. Han bryr sig inte så mkt om varken hundar eller människor om jag inte säger till honom att "gå och hälsa".
Sen hade de riktigt kul ihop. Jag jobbade med inkallningar (manliga) och han bröt leken och kom till mig. Jag hade med mig extra gott godis för att kunna ge honom en riktigt bra belöning när han lyssnade, han fick köttfärs - mums!
När han fick tag i ett av Yatzys ben så la han sig under bordet och kom inte när jag kallade på honom. Då gick jag direkt fram till honom, stötte till honom i sidan för att få honom ur "benätartanken" och då kallade jag in honom igen och han lyssnade. Det är oerhört viktigt att inte tjata! När hunden vet vad inkallning är så måste man se till att lyckas vid varje gång man ropar, annars lär hunden sig att han inte behöver komma om han gör något roligare.
Att alltid vara roligare än det hunden håller på med funkar inte!
Man måste visa att det inte finns några andra alternativ än att lyssna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av HundStyrkan - 19 september 2014 14:20

Usch vad tiden går fort, idag ska Terry hem. Jag kommer sakna honom så galet mycket. Vi har hunnit träna massor och framstegen är helt fantastiska. Han är så lättlärd och stabil. Han har bla lärt sig - Plats i korgen bättre än innan. Han lyssna...

Av HundStyrkan - 15 september 2014 07:38


Nu är det mycket som händer i Terry. Hormonerna sprutar och han har mycket att stå i. Kolla kissfläckar, revirmarkera och han vågar ta sig längre ifrån mig än tidigare. Eftersom vi la en stabil grund så är det inga problem med Terry. Han lyssnar och...

Av HundStyrkan - 8 september 2014 15:00

Jag är jätte glad att få fortsätta Terrys träning. Han har hunnit bli 6 mån och det innebär nya utmaningar. Han är inte så "trotsig" som man kan förvänta sig, men vissa saker vill ägarna ha lite extra hjälp med. Att han inte ska hoppa på människor,...

Av HundStyrkan - 18 augusti 2014 07:39

Och Terry har gjort stora framsteg. Han har utvecklats på många plan, gått från valp till unghund och på resan fått med sig: - följsamhet i koppel. Han följer den som håller i kopplet och blir således en balanserad flockmedlem istället för en ledarf...

Av HundStyrkan - 10 augusti 2014 23:11


Under en vecka har ägarna haft Terry hemma hos sig för att känna på hur träningen fungerar i deras hem. Första dagarna var Terry lite förvirrad, men sen lossnade det och han skötte sig nästan lika fint där som hos mig. Han är följsam i kopplet och ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards